Let the Good Times Roll #55

The Absalon orchestra

1985 kassett

Senast som The Absalon orchestra var på tapeten berättade jag om vår prisade inspelning för Malmö Audioproduktion och gav en del exempel. Materialet gavs ut på kassett liksom andra inspelningar under skivbolagets trevande inledning. Det skulle bli fler kassettinspelningar för vår del nu inspelade i studio. En något slumpartad händelsekedja ledde fram till detta och dessutom till en utökning av vår sättning.

Det måste ha varit på våren 1983 som jag gick ut för att höra ett band, som jag hade viss anknytning till, på Restaurang Oscar i centrala Malmö. Till min överraskning var det två band som delade på kvällen och än mer överraskad för att inte säga häpen blev jag när jag hörde ”det andra” bandet. Det var något så ovanligt som ett tvättäkta ”jugband” med bland annat ett glas- eller lerkrus som man kan spela basstämman på. Det är en musikgenre som jag är svag för och som finns dokumenterad redan på 1920-talet på inspelningar från Louisville och Memphis i USA. Jag blev så paff att jag måste prata med orkesterledaren och få kontaktuppgifter. Bandet kallades för ”Professor Silver’s Jug Band” och jag lyckades snart därefter med att boka in en spelning på Storkällaren i Lund till dem. I gengäld kontaktades jag av Benny som deras ledare hette, för att erbjuda oss att spela med The Absalon Orchestra i en lokal i hans bostadsområde. Gaget skulle vara inspelningstid i en ABF-styrd inspelningsstudio liksom spelstället belägen i Landskrona.

Vi accepterade villkoren och det blev till en ny demo- och försäljningstape. Vi hade utökat repertoaren och dessutom gjort några viktiga förändringar i bandet. Stefan, vår tuba-spelare hade fått ge upp att spela på grund av hälsoskäl och ersatts med Jonas. Och sedan så var det så att unge Sven som jag fick kontakt med när jag gav en kort ensemblekurs på Musikhögskolan blev bandets pianist, något som förstärkte klangbilden väsentligt.

Benny blev förtjust i vår orkester men tyckte att vi saknade en del cymbalslag i våra arrangemang. När det visade sig att han faktiskt förutom att sjunga och spela banjo i sitt jugband var trummis i New Orleans-stil övertalade vi honom att lägga på lite percussion på inspelningen, och det skulle så småningom få som konsekvens att vi utökade bandet till en septett med Benny på trummor.

Vi hade nu gott om jobb, ibland på jazzklubbar, men mest på större företagsfester med stor budget.

Så här såg kassetten ut. Berömmet från jazzens hemland var välkommet.