Scaniazz Story – följ med på en odyssé! Episod 37

Efter Englandsturnén fick vi klagomål från vårt värdband Max Collie’s. Man menade att de nya medlemmarna inte höll professionell klass osv (Jag själv, Neta och Stefan på tuba bedömdes däremot vara i toppform!). Jag hade väl inte väntat mig att det skulle gå helt smärtfritt att presentera ett band som var så annorlunda och som precis hade satts på fötter. När vi spelade i norra delen av landet och jag på sedvanligt manér tackade publiken och utryckte en förhoppning om återseende, fick jag höra ett ljudligt ”no thank you!” från den bufflige arrangören. Det var tungt!

Men egentligen gick det förbluffande bra. Stefan den yngre skötte sin notläsning och sitt solospel på sopransaxen efter bästa förmåga, Rolf hade ett utvecklat banjospel som kunde utnyttjas i breaks och stopchorus och Pålle som hade djupstuderat trumspel i New Orleans stil bidrog också till fyllighet i ensemblen. Arrangemangen fungerade och bandet var synnerligen originellt och fick också mycket beröm på plats. I Birmingham var det till och med en framstående musiker, Norman Field som blev så entusiastisk att han spelade in konserten och gav ut på sitt exklusiva bolag Neovox. Och i Manchester fick vi en av de bästa recensionerna någonsin. Att vi inte kunde tillfredsställa Max’s extastörstande, British trad-älskande publik var självklart med den sättning vi hade.

I vilket fall som helst innebar det slutet för samarbetet med engelsmännen. Vi deppade inte särskilt mycket för det, utan fortsatte på den inslagna vägen. Vi hade framförallt repat in en himla massa ovanliga låtar på kort tid och här är ett exempel på ett arr som satt bra. (Tänk på att vi bara är fem man plus vokalist!) Låten är skriven av Johnny S:t Cyr.

Scaniazz spelar Messin’ Around.

  • Agneta Engström, vocal
  • Paul Bocciolone Strandberg, kornett
  • Stefan Edenborg, sopransax
  • Rolf Kärfve, banjo
  • Stefan Kärfve, tuba
  • Per Oldaeus, trummor

Appendix I

Som jag har berättat, blev bandets kvaliteter ordentligt uppmärksammade i Birmingham, där det helt överraskande gjordes en liveupptagning. Den resulterande kassettutgåvan på märket Neovox innehöll en fin presentation skriven av producenten Norman Field.

Tjugofem år senare gavs materialet också ut på CD och då ombads jag att skriva en kort kommentar.

«