Scaniazz Story – följ med på en odyssé! Episod 50

På hösten 1981 blev det dags för den stora Polen-turnén.

Jag hade haft en hel del strul med att få tag i resehandlingarna vilket blivit löst i sista stund. I den efterföljande lättnaden när vi slutligen kom ombord på färjan siktade jag in mig på den stora buffén. Efter mycket mat, kanske en liten snaps och någon öl tyckte jag att livet lekte igen, men inte länge. Sjön var grov. Det blev en vansinnesnatt i sjösjukans grepp!

Det Polen som vi anlände till skilde sig från landet vi besökt ett och ett halvt år tidigare.

Sammanbrottet var nära. Fackföreningsrörelsen ”Solidaritet” växte sig allt starkare, det började likna den så kallade Pragvåren och en rysk invasion fruktades.

Det hade varit klokare att stanna hemma, men allt gick bra bortsett från mindre malörer som vi kommer till. Ja, och så var det ju det där med att bakaxeln på bussen pajade efter att vi kört härs och tvärs genom landet på usla vägar – och det blev en dyr historia när vi kom hem.

Direkt vid ankomsten efter sjösjukenatten möttes vi av vår driftige guide/manager som förklarade att vi måste sätta gasen i botten för att hinna till det första giget i Långtbortistan klockan 17. Tuff tripp och rakt in på scenen i stort sett. Och nu hade tydligen balanssinnet fått sig en törn så allt gungade fortfarande när jag stod och skulle spela kornett. Jag, liksom troligen de andra längtade bara till hotellet med mat och dryck.

Dit kom vi. Öl, öl, öl, stor stark tänkte jag samtidigt som jag i förbigående noterade en handskriven skylt på matsalsdörren när jag i hast passerade den på väg till rummet för att ta en dusch före middagen. ”Alkohol brak” sa den. Jag glömmer den aldrig!

Snart fick vi reda på vad den betydde. Staden var helt torrlagd! Förbjudet att dricka alkohol. Gissa om man kände sig snustorr i strupen. (I en annan stad som vi kom till var toalettpapperet helt slut.)

Nästa dag fortsatte resan. Vi stannade vid en järnvägsövergång med bommar. ”Titta, det står en ölbil framför oss!” Vi tvingade ut vår vän guiden för att förhandla och strax bars tre fyra backar med öl in i vår buss.

Allt frid och fröjd? Tyvärr var det den värsta öl man någonsin smakat…

Appendix I

19811021. Szczecin

Bilden är från Lublin

Appendix II

Scaniazz i Belgien våren 1981 med en ny låt på repertoaren!

Scaniazz spelar Little Willie Blues. Inspelat live på Honky Tonk Jazz Club, Dendermonde 4 april 1981.