Vi var på turné med spelningar i Holland och England och midsommarafton 1977 tillbringades på en pub med sedvanligt avslagen öl i sistnämnda landet. När turen var över hade vi en del jobb hemmavid med olika rörblåsare. Eftersom Tomas bodde i Uppsala och spelade i flera Stockholmsband var det svårt att få med honom på alla jobb som dök upp. Bland annat spelade vi på Örenäs Slott och testade en klarinettist från Sydamerika som inte hade en aning om vår musik.
Men vid ett annat tillfälle när vi kom till en spelning på LSRS i Lund, fick jag en överraskning av ett helt annat slag. Vi hade av Tomas blivit rekommenderade att försöka med Göran, en annan ”Stockholmare” som spelade altsax. Vi hade aldrig setts och jag tyckte att han verkade butter och försnacket innan vi satte igång blev ytterst fåordigt. Desto bättre blev den musikaliska kontakten när jag stampade in Bogalusa Strut och andra höjdarnummer i vår repertoar. Vi talade samma språk!
Göran, som för övrigt hade skolats på den livaktiga franska jazzscenen under många år, kom efter det gärna ner till Malmö och spelade med oss när tillfälle bjöds. Fotot är från 1980 när vi gjorde en månads turné på institutioner runt omkring i Skåne, och inspelningen är från Sim-SM i Landskrona 1978.
Scaniazz spelar Bogalusa Strut. Inspelat live i Landskrona, 21 juli 1978.
- Paul Bocciolone Strandberg, kornett
- Göran Eriksson, altsax
- Björn Ekman, banjo
- Stefan Kärfve, tuba
- Per Oldeaus, trummor
Appendix I
Här är en till inspelning från höstturnén 1977, från Wolverhampton i England. Scaniazz spelar You Gotta Beat Me To Keep Me.
- Agneta Engström, sång
- Paul Bocciolone Strandberg, kornett
- Tomas Örnberg, sopransax
- Björn Ekman, banjo
- Stefan Kärfve, tuba
- Hans Bendroth, washboard
Appendix II
I slutet på sommaren det året fick vi möjlighet att spela en hel vecka på Jazzåteket i Ystad. Vi varvade att spela med hela bandet med att använda kvartettformatet med Neta sång, jag kornett, Stefan tuba och lite överraskande Tomas på piano. Vi gjorde då ett program med Clarence Williams musik och med bluessångerskan Bessie Smith’s repertoar. Ystad hade nog aldrig haft någon jazzfrälst publik och eftersom man hade konserter på stället nästan varje kväll blev den (publiken) utspädd, för att inte säga fåtalig. Men de som kom tyckte väl att det var kul att det hände något och var positiva med ett undantag. En kväll kom en något berusad ung kille in och innan han blev utslängd fick han sagt att han tyckte det var ”fattig” underhållning med ”hon som står där och sjunger och ni som spelar”.
Appendix III
I juni 1977 var vi tillbaka på Louis Armstrong pub i Dover. Underbara människor som tog väl hand om oss.
Appendix IV
Här är en till affisch från höstturnén 1977. Fint ställe!